کد خبر: ۷۸۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
تعداد بازدید: ۲۷۵
ریاض پس از 17 روز، خبر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان را تائید کرد
بریتانیا، آلمان و فرانسه در یک بیانیه مشترک کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را محکوم کرده‌اند.
بریتانیا، آلمان و فرانسه مرگ جمال خاشقجی را بشدت محکوم کردند| این یک خبر تکان‌دهنده است| هیچ‌چیز نمی‌تواند این قتل را توجیه کند| تهدید، حمله و قتل خبرنگاران غیرقابل‌قبول و برای ملت‌های ما بسیار نگران‌کننده است| جزئیات آنچه که اتفاق افتاده باید دقیقا روشن شود
وزیران خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه مشترکی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مشهور عربستانی را محکوم کردند.

به گزارش خبرداغ  به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه از آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است: برای چندین روز بیم آن می‌رفت که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول کشته‌شده است؛ اما تائید آن، یک خبر تکان‌دهنده است.

این بیانیه می‌افزاید: هیچ‌چیز نمی‌تواند این قتل را توجیه کند و ما شدیداً آن را محکوم می‌کنیم. دفاع از آزادی بیان و آزادی رسانه برای انگلیس، فرانسه و آلمان اولویت کلیدی به شمار می‌رود.

بیانیه یادشده تصریح کرد: تهدید، حمله و قتل خبرنگاران تحت هر شرایطی غیرقابل‌قبول و برای ملت‌های ما بسیار نگران‌کننده است.

این بیانیه اضافه می‌کند: فکر و ذهن ما امروز همراه خانواده خاشقچی، نامزد و دوستانش است که هفته‌ها نگران او بودند. بدین‌وسیله نهایت تسلیت خود را به آن‌ها اعلام می‌داریم.

وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی با اشاره به بیانیه عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی عنوان کردند: شفاف‌سازی درباره اینکه در تاریخ دوم اکتبر دقیقاً چه اتفاقی رخ‌داده یک نیاز فوری است. از این ‌رو ما بر ضرورت دست‌یابی به حقیقت شفاف، جامع و معتبر تأکید داریم. 

این بیانیه تصریح کرد: بر اساس اعتبار توضیحات بیشتری که درباره این حادثه دریافت می‌کنیم، قضاوت خواهیم کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: کیفیت و اهمیت رابطه با عربستان سعودی بر پایه احترامی است که ما برای ارزش‌هایی قائل هستیم که با مقام‌های سعودی به‌طور مشترک به آن در قالب قوانین بین‌المللی پایبندیم.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که دو روز دیگر یعنی سه شنبه ۲۳ اکتبر درباره مسئله کشته شدن جمال خاشقجی در پارلمان ترکیه بیانیه‌ای را خواهد خواند.

او روز یکشنبه ۲۱ اکتبر در یک راهپیمایی در شهر استانبول ترکیه گفت: "ما به دنبال عدالت هستیم و همه حقایق درباره این پرونده را فاش می‌کنیم."

پیش‌تر عمر چلیک، سخن‌گوی حزب عدالت و توسعه، حاکم ترکیه هم گفته بود که "ترکیه نمی‌خواهد کسی را پیشاپیش متهم کند اما اجازه سرپوش گذاشتن بر حقایق را هم نخواهد داد."

پس از هفده روز انکار، تلویزیون دولتی عربستان روز شنبه اعلام کرد تحقیقات دادستانی این کشور نشان داده جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول با افرادی که آنجا بوده‌اند درگیر شده و در جریان این نزاع کشته شده است.

امروز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز "قتل" آقای خاشقجی را "اشتباهی بسیار وخیم و بزرگ" خواند. او گفت نیروهای "خودسر" امنیتی بدون اطلاع روسای خود چنین کرده‌اند. وزیر خارجه عربستان گفت این افراد مجازات خواهند شد و دستگاه امنیتی عربستان هم متحول خواهد شد تا دیگر چنین اشتباهی تکرار نشود.

مقام‌های ترکیه در دو هفته گذشته بارها مدعی شده‌اند که فایل های صوتی و تصویری در اختیار دارند که "ثابت می‌کند" جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان، عمدا به قتل رسیده و جسد او هم قطعه قطعه شده است.

ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که جستجو برای پیدا کردن جسد آقای خاشقجی به جنگل‌های اطراف استانبول کشیده شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که طی دو هفته گذشته بارها با تاکید بر اهمیت روابط کشورش با عربستان هر گونه واکنش به ادعای قتل آقای خاشقجی را به کامل شدن تحقیقات عربستان منوط کرده بود، روز گذشته در واکنش به اطلاعیه دادستانی این کشور گفت آنچه روی داده "غیرقابل قبول" است.

در همین حال بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا در صحت روایت عربستان از نحوه مرگ آقای خاشقجی ابراز تردید کرده‌اند.

به نوشته بی بی سی، در تازه ترین واکنش‌ها، سناتور دموکرات دیک دُربین خواهان اخراج سفیر عربستان از واشنگتن شده است.

سناتور باب کورکر جمهوریخواه هم گفته است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان جمال خاشقجی را کشته است.

سناتور رند پال هم از نتیجه تحقیقات عربستان راضی نشده و آن را توهین‌آمیز دانسته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: